Wellicht kun je nu al goed voorstellen wat de voordelen zouden zijn van het uitbesteden van het logistieke proces. Tijdswinst wordt vaak als een van de grootste redenen gezien, om gebruik te maken van een fulfilmentcenter.
Volgens Lightspeed, is een ondernemer al snel veertig tot vijftig procent van zijn werkuren bezig met de logistiek. Dankzij de diensten van een fulfilmentcenter, hoef jij je als ondernemer niet meer bezig te houden met de logistieke processen. Hierdoor houd jij tijd over voor andere bezigheden.
Daarnaast is het ook een groot voordeel dat jij geen opslagruimte nodig hebt, of moet gebruiken. Alle goederen kunnen gewoon direct naar het fulfilmentcenter gestuurd worden. Geen palletjes en dozen meer in jouw eigen kantoor. Doordat een fulfilmentcenter ook gespecialiseerd is in het verwerken van bestellingen, zijn ze hier ook een stuk sneller en efficiënter in dan de gemiddelde ondernemer. Veel fulfilmentcentra hebben ook een grote capaciteit om goederen op te slaan. Denk bijvoorbeeld aan de extra ruimte die benodigd is, om alle goederen op te slaan voor de feestdagen. Ook is het fijn om voldoende capaciteit te hebben, wanneer seizoensgebonden producten opeens harder lopen.
Een ander groot voordeel is de levertijden die fulfilmentcentra kunnen bewerkstelligen. Bij veel fulfilmentcentra is het goed mogelijk dat zij een cut-off tijd aanbieden in de avonduren. Dit is het uiterste tijdstip waarop een consument nog online kan bestellen, om het product de volgende dag te ontvangen. Een voorbeeld van een cut-off tijd is: “Voor 23.00 besteld, morgen in huis.”
Doorgaans geldt: hoe later de cut-off tijd, hoe hoger de conversie op een product. Bol.com heeft hier een duidelijke en informatieve whitepaper over geschreven.