Een merk registreren bij het BOIP

Femke de Vries


Om volledig beschermd te zijn met jouw producten, zul je drie dingen moeten doen:

  • Een merkregistratie bij het BOIP
  • Zorgen voor je eigen GS1-codes
  • Een logo op je verpakking en/of product aanbrengen
  • Zorgen voor productafbeeldingen waarop jouw logo wordt getoond

Merkregistratie bij BOIP

Voor een registratie van jouw merk, moet je de website van het BOIP raadplegen. Doorloop vervolgens de volgende stappen:

  • Maak een account aan (tabblad registratie & onderhoud).
  • Op je dashboard, ga je naar merk registreren.
  • Kies een merknaam. Zoek eerst in het merkenregister op of de merknaam die je in gedachte had al bestaat.  
  • Kies voor Beeldmerk met woordelementen, zodat je een logo aan jouw merknaam kunt koppelen. Het is dus belangrijk om vooraf al een ontworpen logo te hebben.
  • Kies de juiste klassen en de bijbehorende producten/termen die jij aan jouw merk wilt koppelen.
  • Beantwoord nog een aantal korte vragen (bijvoorbeeld of je een spoedinschrijving wilt of niet) en dien de aanvraag in. 

Nu is het – mits je een normale inschrijving hebt gedaan – ongeveer 3 maanden wachten tot je een officieel geregistreerd merk hebt. Deze tijd wordt gebruikt om de aanvraag op absolute gronden te keuren en andere merkhouders tijd te geven om eventueel oppositie tegen jouw merkaanvraag in te dienen.

Merknaam kiezen

Let op:

  • Een bestaande en geregistreerde merknaam kan soms erg lijken op de potentiële naam voor jouw nieuwe merk. Nu is het vooral belangrijk om goed te kijken of dit merk binnen dezelfde productcategorieën verkoopt als jij. Is dit niet het geval, dan is de kans veel kleiner dat deze merkhouder een oppositie zal indienen tegen jouw merkaanvraag. Deze productcategorieën worden onderverdeeld in klassen en die staan erbij in het merkenregister (afbeelding)
  • Spreek de merknamen ook hardop uit. Wanneer het fonetisch erg vergelijkbaar is, kan het ook problemen opleveren.
  • Je mag geen beschrijvende termen gebruiken. Wanneer je massage guns verkoopt mag het geen Magic Massage Guns gaan heten bijvoorbeeld.

Het kiezen van je klassen

Voor het kiezen van je klassen is het belangrijk om te weten of je een merkregistratie wilt doen om een nichemarkt mee te betreden of dat je een breed merk wilt registreren waarmee je alle kanten op kunt. Denk goed na over je klassen en termen/producten. Je kunt het na de registratie niet meer aanpassen! Denk dus na over de lange termijn.

Merk nichemarkt

Wanneer je ervoor kiest om een merk te registreren dat geschikt is voor jouw beoogde nichemarkt, is het handig om verschillende andere merken in die branche als referentiekader te gebruiken. Die kunnen al een goede indruk geven over welke klassen en termen jij voor jouw productcategorie kunt selecteren.

Breed merk

Wanneer jij bijvoorbeeld op Bol.com verkoopt en vooral in heel veel verschillende productcategorieën actief bent, kun je er ook voor kiezen om veel verschillende klassen en termen mee te nemen in de registratie. Het is relatief goedkoper om in één registratie meerdere klassen te selecteren en zodoende voor veel verschillende categorieën en producten beschermd te zijn tegen listingkapers. Hier zul je echter je logo en merknaam wel algemener moeten houden, waardoor je deze onderdelen niet gericht op je branding kunt toespitsen. Dit kan natuurlijk alsnog wel met de juiste verpakkingen, handleidingen en goede productafbeeldingen. Merken die je als referentiekader kunt gebruiken voor brede merkregistraties kun je vinden op bijvoorbeeld Bol.com. Denk aan merken als Lifegoods en Alecto. 

Klasse 35

Wij raden aan om klasse 35 te allen tijde mee te nemen in de registratie. Dit houdt in grote lijnen aan dat jij je de naam van jouw merk beschermt. Dit betekent dat anderen jouw naam niet mogen gebruiken tijdens bijvoorbeeld het promoten van hun eigen producten. Het is niet slecht om te overwegen deze ‘gewoon’ mee te pakken. 

TM Class

TM Class is een handige tool om de juiste klassen en termen op te zoeken. De website (http://tmclass.tmdn.org/ec2/) is een stuk sneller dan die van het BOIP en je kunt overzichtelijk per categorie kijken welke termen erin staan. Vervolgens kun je alle geselecteerde klassen en termen exporteren en de termen kopiëren/plakken op de website van het BOIP.

Kosten

De kosten worden berekend per productklassen. Dit betekent dat je binnen een klasse dus zoveel termen mag selecteren als je wilt, zonder dat de kosten omhoog gaan. De kosten zijn:

  • 1 klasse > €244
  • 2 klassen > €271 
  • 3 klassen > €352 
  • Vanaf de derde klasse komt er voor elke klasse €81 bij

Wil je een spoedinschrijving? Dat kan. Als de aanvraag voldoet aan de depotvereisten wordt je merk direct ingeschreven in het Merkenregister.

Bedenk wel dat jouw merk ook bij de ‘normale’ registratie al na een aantal dagen met het logo in beeld in het merkenregister te vinden is. Bij Status zal Aanvraag in behandeling staan, maar het zal een heleboel potentiële kapers waarschijnlijk al afschrikken. Hier moet je zelf afwegen wat je over hebt voor de extra snelle zekerheid. 

Oppositie merkaanvraag

Nadat het BOIP jouw aanvraag op absolute gronden heeft goedgekeurd, krijgen huidige merkhouders de kans om oppositie in te dienen tegen jouw merkregistratie. Dit kan gebeuren en dit zal even schrikken zijn. Het is soms mogelijk om er onderling uit te komen met de opposant, bijvoorbeeld dat je afspreekt dat je bepaalde klassen laat vallen. In het registratieproces kan het BOIP dit aanpassen en kan jouw merk alsnog ingeschreven worden. Mocht je er niet uitkomen met de opposant, dan kun je ervoor kiezen om ‘de strijd aan te gaan’ en er een proces van te maken. De kosten van dit proces zijn €1000 en de verliezende partij zal dit bedrag moeten betalen. Overigens ben je ook al het geld dat je voor de aanvraag hebt betaald kwijt op het moment dat je een dergelijk proces verliest. Ook duurt zo’n proces vaak een aantal maanden. Het is dus aan jou om de juiste keuze te maken, maar wanneer je ziet dat de opposant een punt heeft, raden wij aan te overwegen er onderling uit te komen en in het slechtste geval je verlies te pakken, zodat je in ieder geval geen €1000 hoeft te betalen. Zie jij kansen, dan moet je er natuurlijk voor gaan!

Bel het BOIP

Overigens is het ook geen enkel probleem om het BOIP gewoon op te bellen. Ze zullen nooit aan de telefoon al beloven of jouw merknaam goedgekeurd gaat worden, maar je kunt altijd om informatie vragen. Ook kun je tactisch ‘vissen’ naar bepaalde informatie die je zoekt over jouw eigen aanvraag. Het telefoonnummer is:

  • Vanuit Nederland: 070 349 12 42
  • Vanuit België: 078 052 242



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment