Wanneer je een private label hebt, kun je ook losgaan op het gebied van branding! Door een juiste merkidentiteit op te bouwen waar klanten zich mee kunnen identificeren en diep van binnen voelen dat ze kwaliteit in huis halen, zul jij heel veel voordelen behalen. Los van de grotere marges – want die zul je echt 100% kunnen realiseren – zal je retourpercentage ook aanzienlijk reduceren.
Dit is vrij logisch, aangezien de gehele klantbeleving een heel andere dimensie krijgt. De term ‘vorm boven inhoud’ wordt onderschat in de e-commerce. Maar wanneer jij iets binnenkrijgt dat er viezig en niet schadevrij uitziet zonder Nederlandse handleiding en herkenbare verpakking, ga jij dan niet eerder op zoek naar imperfecties om het terug te sturen?
Wanneer het gevoel vanaf moment 1 niet goed is (dit gevoel komt uit het limbisch brein), is de kans groot dat de klant de keuze maakt om het terug te sturen. Keuzes worden namelijk vanuit het limbisch brein gemaakt, om vervolgens met het neocortex gerechtvaardigd te worden. Het limbisch systeem is het deel van je hersenen waarbij emotie, motivatie en genot betrokken zijn. De neocortex is het deel waarmee je abstract en rationeel denkt. Deze biologische termen gooien we er niet in om slim te lijken (oké vooruit, misschien een beetje dan), maar om het belang van een goede klantbeleving te benadrukken.
Door herkenbaarheid en betrouwbaarheid te creëren met branding, zal je dus op twee fronten – zowel conversie als gereduceerd retourpercentage – een flinke boost tegemoetzien. Meer tips over het zorgen voor goede branding en voorbeelden van merken die dit heel goed hebben aangepakt, kun je in onze blog over private label lezen.